• info@pedalenenverhalen.nl

Fotokunst in de kringloop

Fotokunst in de kringloop

Laatste berichten van Dennis Aaij (alles zien)

Twee maanden geleden kocht ik op marktplaats een pedaal voor mijn drumstel. Ik moest ervoor naar Zoetermeer. Ik deed die dag wat ik vaker doe. De marktplaats-afspraak stond voor 13:00 uur dus ik besloot vroeg te vertrekken om zo ook nog even de tijd te hebben om de dichtstbijzijnde kringloopwinkel te bezoeken. Het werd ‘Het Goed’ in Leidschendam-Voorburg. Bij binnenkomst werd ik begroet door twee collega’s (klusjesman en kassajuffrouw, zo schat ik) van ’Het Goed’ die geanimeerd met elkaar stonden te kletsen bij de kassa. De sfeer was dus ook goed! Het viel me op dat ze bezig waren met het prijzen van schilderijen.

Nadat ik mijn ronde door de winkel had gemaakt eindigde ik waar ik begon; bij de kassa. De klusjesman was inmiddels een klusje gaan doen en de kassajuffrouw was ruimte aan het maken rondom haar kassa. Ze schoof, wat leek, een gekaderde foto aan de kant. Ik vroeg haar of ik de foto mocht bekijken. Met een groot gebaar rijkte ze me de foto aan en zei: ”Vers van de pers!”.

Het was wat ik dacht dat het was; een gekaderde foto, nog in het cellofaan. Dat laatste was niet onbelangrijk want hierdoor was de foto netjes en onbepoteld en het witte kader nog steeds maagdelijk wit. Het enige waar de foto nog om vroeg was een mooie lijst.

Op het kader van de foto stonden de volgende gegevens met potlood geschreven: Formento + Formento (makers), Richeille II (titel van het werk), No 213. De achterzijde vertelde me nog meer omdat hier het echtheidscertificaat was bevestigd. Hieruit bleek dat de foto is gemaakt door het kunstenaars echtpaar BJ en Richeille Formento. Twee fotografen die zich in 2005 in New York vestigden om daar het meeste van hun werk te produceren. Ze werken er met grootheden als Annie Leibovitz, Eugene Richards, Arnold Newman en Mary Ellen Mark, zo lees ik.

Na wat verder graven op Google kom ik erachter dat deze (bovenstaande) foto, met de titel Richeille II, Onderdeel is van de eerste serie die het echtpaar samen maakte. Het is Richeille Formento zelf die in de foto figureert. De locatie is dit verlaten pompstation in Wyoming, USA.

De kracht van het werk zit ‘m wat mij betreft in de compositie en het spel met licht en schaduw waardoor er een lijnenspel ontstaat die doorbroken wordt door de vrouw en de hoedenkoffer. Ik vind het prachtig en besluit het te kopen.

De foto moest nog worden geprijsd dus de klusjesman werd er weer bijgeroepen. ”Wat moet deze kosten”, vraagt de kassajuffrouw aan de klusjesman. De klusjesman kijkt aandachtig naar de foto. Draait de foto om en kijkt nu aandachtig naar de achterkant. Terug naar de voorkant. Ik zie ’m denken. ”Ik mats je”, zegt ie tenslotte, ”zes-en-een-halve euro”. Ik bedank de man en zeg tegen de kassajuffrouw dat ik de foto graag wil hebben.

Nog diezelfde dag koop ik een lelijke Anne Geddes foto in een prima lijst van 40 x 50 cm. Ik betaal er €2,50 voor. Hier het resultaat.

Dennis Aaij

Geef een reactie

2 × 5 =

Translate »